lördag 2 maj 2009

Skyltdocka som konst.




Exempel på modern skyltdocka i modebutik.

Sedan många år har jag fascinerats av skyltningsdockor i butiks- och utställningsmiljöer. Tidigare var dockorna formgivna i traditionella poser, medan de under senare decennier formgivits med stor precision och uttrycksform. De skall förmedla ett känslomässigt förhållande till betraktaren. Vilket innebär att det blir allt mer vanligt att butikerna själva komponerar, något jag brukar kalla, koreografisk sampling. Alltså en koordination mellan en dockas uttryck, klädernas gestaltning och dockans komposition i sin miljö.  

En återkommande fråga borde vara vad är meningen med respektive gestaltning av dockorna i butik? Är det enda syftet att presentera en idé som skall utmynna i handel och köp? Är denna exploatering av kroppar accepterade - de är ju dock "stand-in" för levande kroppar.  
Jag besvarar inte frågorna utan jag tycker frågeställningarna är intressanta, inte minst utifrån min tidigare yrkesmässiga roll, att skapa ett så attraktivt erbjudande som möjligt.  



Exempel på egna kompositioner där skyltdockor blir element och objekt i gestaltningen.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar