onsdag 20 maj 2009

Alexander Girard - textildesignens mästare.



När jag på 90-talet förvärvade Häggåstrands Väveri, Ljungbergs Textiltryck och Hägg & Weil, inspirerades jag ofantligt av textil design från Herman Miller. Bland de stora designmästarna hos Millers på 50- och 60-talet var Alexander Girard den minst välkända.

När Eames designade århundradets moderna möbler, var det Girard som gav möblerna beklädnaden. Girard formgav inte bara textil design, utan också design för funktion, något jag kom att ta till mig i det konceptuella arbetet med mina textilföretag. Alexander Girard föddes 1907 och dog 1993. Hans mamma var amerikanska och pappa italiensk-fransk. Han bodde i New York. 

Hans profession var egentligen arkitekt och jag är övertygad om att det var just kunskapen kring arkitektur som gav honom förmågan att se sammanhang - rummet, dess funktion och dekoren. I den gestaltningen inkluderades naturligtvis det textila uttrycket i olika former, oavsett om det var möbler eller hängtextil som var i fokus. Textilierna var anpassade för såväl privat som offentlig miljö.
Här följer några textila exempel med design av Alexander Girard. Flera av dessa kan man se i andra versioner, olika textila kollektioner från leverantörer runt om i världen. Men originalen var Alexander Girards.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar