tisdag 5 maj 2009

Min bilderbok från 1968.



Egna bilder från 68 - Photographic - bilder som gjorts i traditionell fotografisk teknik. Bl a isoheli, streck, och avbrutna framkallningar mm. Tekniker som inte kommer till sin rätt på bloggen men som ändå har ett innehåll och visuell känsla.

Jag gillar min bild på grenar som sticker ut ur snön. Eller mina träd. Jag var vid den tidpunkten fanatisk fotograf på alla popkonserter. Jag fotade tusentals bilder. Mina favoriter var Jimi Hendrix, Ten Years After och Yardbirds som senare blev Led Zeppelin.

Det här trädet fotograferade jag i Falkenberg. Jag låg i gräset och tittade upp mot himlen. Då såg jag trädkronan och tog bilden. Denna bild kom att sitta i Volvos personalmatsal på en hel fondvägg.
Denna snöbild har jag alltid gillat. Vet inte varför men den är så direkt. Okomplicerad och kraftfull. Att något kan överleva i denna kyla. Allt snövitt, kontrastrikt.


Jimi Hendrix, Göteborg, Lorensbergs Cirkus. 
Hans högerhand är omlindad med gasväv. Han hade fått frispel på hotell Opalen och kastat ut TV och möbler. Han startade upp konserten med Sgt. Peppers Lonely Heart Club Band... själv med en ensam gitarr... det var magiskt.
               
Den här gossen heter Alvin Lee och var sångare och fenomenal gitarrist i Ten Years After. En grupp som fick flera stora hits och drog stor publik. Denna bild är tagen i Göteborg men jag minns inte var. Kanske på Lisebergs stora teater som senare brann ner.

Bilden under finns också i boken. Den är tagen något år efter att Älvsborgsbron haft premiär. Denna bild är från brons ena portaler, vid Röda Sten. Jag gjorde en svit av bilder från bron som senare publicerades i GP och vann i deras fototävling. Alla bilderna var i sk streckmanér för att få större dynamik, alla gråtoner är borta för att få fram styrka och kontrast.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar