söndag 10 maj 2009

Konst i glas.


2007 gjorde jag ett antal objekt i glas. 
På Ålgården i Borås - Konstnärernas kollektivverkstad hade man en gästlärare från japan. Glaset som skulle smältas var i små kristaller - granulat. Dessa kunde färgas in och ett exempel på utförandet är min "Red Book of Glass". På bilden framgår det dåligt att det faktiskt är skiktningar - sidoblad i glas. Det kan ju sägas vara komplicerat att få fram. Egentligen skulle detta verk passat bättre att göras i planglas.

Att gjuta glas är en ganska komplicerad och tidsödande operation och jag tycker inte själv att det passar mig. Jag vill hellre arbeta i större format, råare form och då får det bli planglas, emellertid begränsas man av ugnens dimensioner. Men glas är uttrycksfullt och ger dimensioner till det man vill berätta. 
Min personliga uppfattning är att det krävs mycket arbete och experiment för att få glaskonsten att bli starkare i sitt uttryck - det är lätt att hamna i form och gestaltning som tenderar bli konsthantverk, och det vill jag inte det skall bli. 

På bilden är vår japanske handledare och konstnär i full fart med att blanda glasgranulat. Snett till vänster om henne står Björn Bredström som är initiativtagare och entusiast till Ålgårdens Grafiska verkstad. En av de duktigaste grafiker och lärare jag känner.

1 kommentar: