söndag 3 maj 2009

Lars Gustafs konst till Beijing 798 ArtZone.



Lars Gustaf i Beijing och den "Förbjudna Staden". 

Kina och Beijing nästa. 
Efter möte med representanter på 798 ArtZone i Beijing, är processen i gång.
Dashanzi Art District även kallad Factory 798 är en del av Dashanzi med byggnader som tidigare inrymde bl a en 50-årig gammal militärfabrik. Byggnaderna är unika i sin arkitekturella stil. Här sker expansionen i snabb takt och gallerier och konstnärer slåss om möjligheten att exponera sig. Inte sällan görs koppling till New Yorks Greenwich Village och Soho.


Min planering och ambition är att 2010-2011 ha en separatutställning i detta intressanta kulturområde.
Presentationen av mina verk gjordes genom personligt besök och genom bildvisning och film.
Representanterna imponerades av mina skulpturer och uttrycksfulla vaxobjekt.

 Inte minst de skulpturer som visades på Borås konstmuseum sommaren 2007 i form av deformerade händer.
Detta är ju också kinesernas verklighet - konsekvensen av extrema, mänskliga exploateringar och omänskliga förhållanden inom produktion.
 
De var också intresserade av att se mer av mina sjuka fåglar. En av anledningarna tror jag beror på att kineserna har en ständig hotbild kring pandemier, med miljö- och naturkatastrofer i sina närområden. "Fågelinfluensan" gör sig påmind i asiatisk media och skandalen kring mjölkersättningen som skadade barnens njurar är ytterligare exempel på olika hotbilder i landet. Men de tycks vara medvetna, de förstår.

Kinesernas förhållande till fåglar känner jag inte till, men ofta är byggnader utsmyckade med drakar men också olika fantasifåglar. Jag får läsa på varför de är så intresserade av fåglar. 
Min egen "fågelkoloni" är ju inte exempel på de vackra paradisfåglarna. Mina gestaltas ju sjuka, söndrade, som kadaver och förruttnade. Men det var detta representanterna tog till sig. De vill se mycket mer.

Vänliga, tillmötesgående, restriktivt återhållsamma. Denna kinesiska generalvakt inom den "Förbjudna Staden" var inget undantag. De kulturhistoriska värdena är ofattbara och med stort intresse kan man bara ta till sig fragment av all kulturell rikedom som omger mig som turist.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar