söndag 14 juni 2009

Konst på mark, eller mark blir konst...





Jag har alltid fascinerats över att stensättarna ofta gör plattsättning så traditionellt. 
För sådär femton år sedan gjorde jag bl a till Scholl-butikerna en annan typ av golvdesign. Min uppfattning var att en Schollkund tittar ned på sina fötter, iakttar sina skor vid utprovning etc. Därför skapade jag en idé att golvet skulle vara harmoniskt att se på och gå på. Att blandning av textil, trä, skiffer och marmor gjorde det möjligt att känna en sko på olika golvunderlag. Idén var rutsystem med passager på diagonalen. Schollbutikerna blev mycket uppmärksammat för bl a golvidén.

På samma sätt har jag tänkt när jag lagt marktegel. Det är viktigt med avbrott eller brott på det systematiska och reglerade. 
De flesta lägger marktegel eller markplattor på ett verkligt traditionellt sätt vilket blir tungt att se på och inte alls spännande. Dels kan man genom plattsättningen göra långa passager till att bli kortare genom avvikande plattsättning e dyl

Det här är några exempel på annorlunda plattsättning av marktegel. I de här fallen är det vårt hus garageinfart och entré.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar