fredag 10 februari 2012

LADIES AND GENTLEMAN - Kameran som spegel, Moderna Museet i Malmö


Bild från Cindy Shermans film från 1980.

Ibland blir jag trött. Som t ex den nya fotografiska utställningen i Malmö. Just detta faktum att kuratorerna är så fega eller låt oss säga nervösa för att inte uppfattas rätt för etablissemanget, så blir utställningarna strömlinjeformade.
Det blir ofta förutsägbara utställningar. Inte mycket som överraskar, och det är synd.
Att bara arbeta med redan superetablerade bildkonstnärer gör utställningarna lätt kravlösa eller befriade från lust att vilja veta mer.

I Malmö är nu Cindy Sherman på väggen igen, och Tracey Moffatt som båda kan t ex ses på Borås Konstmuseum just nu, på utställningen "Helvete".
En utställning som hyrts in från Liljevalchs. Och som jag tycker skulle kunna vara mycket mer engagerande under ett så kraftfullt tema som Helvete.

Roj Fribergs installationsverk på utställningen Helvete, ett av de få verk som berör på Borås Konstmuseum.

Jag tror att kuratorerna får skärpa sig och fånga upp bättre tema och innehåll i utställningarna för att få ett bredare intresse för bildkonsten. Ängsliga kuratorer som i stil med det i Malmö gagnar inte intresset för bildkonsten. Sedan spelar det ingen roll ifall det är Cindy, Tracey, Andy Warhol eller Robert Mapplethorpe m fl kända namn som figurerar på väggarna.
När man kan se dessa bildkonstnärer på museer och gallerier överallt så tappar man unikiteten, engagemanget och intresset och det är inte bra. God bildkonst måste få ta ut svängarna och representeras av fler än världskända konstnärer. Kuratorerna har här ett viktigt uppdrag som kulturbärare, för fler än den elitistiska massan.
Där har dessa institutioner mycket att hämta ifrån t ex Magasin 3 i Stockholm.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar